Utstilling: En vinter i Risør

Fra utstillingsåpningen i kunstparken. Her stilles det ut keramikk bruksgjenstander

Våren 2025 åpnet jeg min aller første soloutstilling, ved Galleri Kunstparken i Risør. Utstillingen markerte et viktig øyeblikk i mitt virke som keramiker – et år med intens utforskning og fordypning fikk endelig vises fram for publikum. Arbeidene på utstillingen var et resultat av mange måneder som assistent i verkstedet til keramikeren Ole Morten Rokvam, hvor jeg har eksperimentert med leirer, glasurer og forskjellige måter å fyre på – spesielt vedfyring.

moon jars i porselen og steingods, brent med gass og ved

Eksperimentering som metode

De siste månedene har jeg jobbet med mange ulike uttrykk, og store deler av utstillingen var viet til eksperimentering og utforsking – både i materialvalg og i prosess. Jeg har testet ulike sammensetninger av leirer og glasurer, og sett hvordan de reagerer under høy temperatur, med og uten aske. Resultatet ble en serie små porselensskåler, hver med sin egen overflate – noen matte, noen blanke, noen med grove askepartikler og andre med stille glød.

keramikk skåler til soyasaus, sukker eller salt i mage farger og teksturer

porselensskåler utstilt på en hylle i brent, forkullet tre, kalt Yakisugi eller Shou Sugi Ban

håndlaget keramikk på utstilling: skåler i porselen og steingods

Månekrukker

Et sentralt punkt i utstillingen var en gruppe moon jars – inspirert av den tradisjonelle koreanske formen, men brukt her som en teknisk og formmessig øvelse i å dreie større. Formen er enkel og krevende, og gir lite rom for å skjule seg. Jeg har brukt den som et verktøy for å lære mer om proporsjoner, volum og kontroll, samtidig som hver krukke bærer sitt eget uttrykk fra prosess og brenning.

månekrukker eller koreanske moon jars

Vedfyrte arbeider

Flere av arbeidene i utstillingen var vedfyrt, noe som gir et levende og uforutsigbart uttrykk. Overflatene viser spor etter flammen og asken – noe som både utfordrer og belønner. Det er ikke mulig å gjenta helt det samme resultatet, og derfor blir hvert objekt et unikt møte mellom materiale, ild og tid.

kermaikk fat p¨åvirket av aske og atmosfære i ovnen

Denne utstillingen har vært en måte å reflektere over utviklingen min det siste året – både med teknikk og utrykk. Jeg er utrolig takknemlig for støtten jeg har fått fra kolleger og publikum. Arbeidene fra utstillingen representerer ikke én ferdig retning, men en åpen prosess..

Forrige
Forrige

Girel 3E keramikkovn

Neste
Neste

En liten butikk med håndlaget keramikk